Proteinpulver för muskeltillväxt - Tränasmart

Proteinpulver för muskeltillväxtDe flesta av oss har ett eller flera mål med vår träning. Kanske vill man gå ner i vikt eller lägga på sig mer muskler. De som vill öka sin muskelmassa kan hjälpa naturen på traven genom att använda proteinpulver. Proteinpulver är ett kosttillskott som man lägger till sin övriga mat för att få mer protein vilket är det ämne som kroppen behöver för att bygga muskler. Protein finns naturligt i vår mat exempelvis i äggvita, mjölkprodukter, vassle och ris. Vassleprotein är väldigt bra ut träningssynpunkt. Denna produkt kommer från mjölk och tas enkelt upp av kroppen. Kroppens muskler består av protein och genom att äta tillräckligt med protein bibehålls muskelmassan. Det går givetvis bra att få i sig detta protein från maten vi äter naturligt men proteinpulver kan vara till en hjälp. Tycker man det är kul att växa och att bli starkare så är proteinpulver en bra produkt med högt näringsinehåll som dessutom är relativt billig.

Protein vid träning

Genom att stimulera proteinet i musklerna bildas och bibehålls muskelmassa. Detta sker enklare och kraftigare om man får i sig rätt typ av protein vid rätt tidpunkt. Många hävdar att man lika väl kan äta en banan efter träning men det har faktiskt inte samma effekt. Vill du öka proteinintaget som stimulerar till nybildande av muskelprotein så hjälper det inte med en banan. Att ta ca 30 g vassleprotein efter träningen gör dock precis detta. En banan eller en smörgås ger helt enkelt inta samma effekt. Mjölk är en bra källa till protein men inte alltid så lätt att ha med sig då det är en kylvara. Ett proteinpulver blandar du istället upp med lite vatten vilket gör att det håller sig fräscht. Kroppen mår bra av regelbunden och omväxlande träning. Många säger att man ska chocka kroppen och överraska den för att få ut det bästa av sin träning. Kroppen vänjer sig nämligen väldigt fort vid exempelvis löpning och därför vet den direkt hur den kan spara energi genom att utföra samma träning. Om man däremot byter träningsform eller byter tempo kan man få ut mer av träningen.