Blogginlägg - Tränasmart

3 enkla tips för snabbare resultat

dsa

Bild: myurologydoctor.com 

Vågen visar fler kilo än vad du hade önskat. Ingen diet är särskilt lockande. Ditt bästa, och hälsosammaste, alternativ är att börja träna. Att få ett hälsosammare liv och mindre vikt är dock lättare sagt än gjort. Det är inte bara att gå och träna och så vips är kilona borta! Men det finns metoder du kan använda dig av för att nå ditt mål snabbare och få bästa resultat.

1. Använd dig av KBT

KBT betyder kognitiv beteendeterapi och är en lösningsinriktad metod. I detta får du lära dig hur beteenden hänger ihop med tankar och känslor. Många som är överviktiga äter på känslor, alltså när de är ilskna, ledsna, irriterade och besvikna. Med KBT får du själv skapa förhållningsregler som fungerar i din vardag och som kommer att hjälpa dig att nå dina mål snabbare. Detta kommer även hjälpa dig att må bättre psykiskt och inte bara fysiskt. Se bara till att du går till en mottagning som innehar relevant KBT utbildning.

2. 15-sekunders regeln

Övervinn impulserna genom att använda dig av 15-sekunders regeln. När du helt plötsligt blir sugen på något onyttigt så drar du i bromsen och väntar i 15 sekunder och frågar dig om du verkligen behöver den här chokladbiten eller pizzan? Om du inte kan stå emot så gå därifrån. Klappa dig på ryggen och beröm dig själv för att du lyckades stå emot frestelsen.

3. Beröm dig själv

Det är inte alltid någon annan som kommer att stå i hörnet och heja på dig – då får du vara din egen hejarklack! Varje gång du har tränat, eller lyckats stå emot sötsuget, så beröm dig själv. Ge dig en klapp på ryggen och känn dig stolt. Ju fler gånger du gör detta desto bättre kommer du att må. Orka stå emot och bli starkare utav det.

Med dessa enkla metoder kommer det gå mycket lättare att gå till gymmet och träna bort kilona som du inte vill ha kvar. Att träna handlar inte bara om att svettas och lyfta vikter, det handlar även om att må bra psykiskt samtidigt som du blir bättre rent fysiskt.

7 Bästa träningstipsen

Nytt år och ännu en gång har du lovat dig själv att börja träna. Gymkortet är fixat och nu är det bara att gå dit varje dag, eller hur? Nej, det är bättre att börja långsamt. Det är bättre att få en ordentlig work out för hela kroppen en eller två gånger i veckan, än att du pressar dig för mycket de första veckorna och sen inte orkar mer. För att få den maximala träningen har vi därför listat 7 stycken av de bästa träningstipsen!

  1. Spara tid på gymmet genom att kombinera cardio och lyfta vikter samtidigt! Ta ett par

handvikter med dig på löpbandet och gör några armövningar samtidigt som du går i en rask takt.

  1. Skriv ner dina framsteg så att du har en klar bild framför dig hur mycket du orkade förra gången och hur mycket du vill utvecklas med tiden. Det är roligt att se tillbaka på när du har nått ditt ultimata mål!
  2. Underskatta inte balansbollen! Genom att göra några övningar med denna så förbättrar du din balans (uppenbarligen) och kommer även få några snygga muskler på köpet.
  3. Kommer du ihåg när vi alla hoppade hopprep tillsammans på rasterna när vi var små? Den här övningen är ett av de bästa sätten du kan förbränna fett på snabbt. Endast 5 minuter hopprep är det som behövs!
  4. Glöm inte bort att ge dig själv en paus. Pressa inte dig själv i onödan. Försök hitta ett gym där du kan gå iväg och ta det lugnt för dig själv. Hitta en plats där du kan slappna av och mys lite. Vi gillar gym med golvvärme i deras hallar, det blir extra avslappnande (och även när vi tränar, vem gillar kalla golv?).
  5. Strunta inte i att äta dina kolhydrater. Du behöver energi för att orka med din träning, och då är kolhydrater det bästa sättet.
  6. Hitta ett gym som erbjuder gruppträning och klasser. Det kan bli tråkigt att gymma för dig själv hela tiden, så testa på att ta en yogaklass eller ett svettigt pass av bodypump!

Så börja året lugnt och bli gradvis bättre. Testa våra tips och du kommer att tacka dig själv när du har nått ditt mål. Inga fler ursäkter!

Läs mer på http://carvingskidor.se/.

Fixa ditt eget hemmagym

Tiden räcker inte till under dagarna och du hinner inte ta de där extra minuterna som det krävs för att komma till och från gymmet. Den enklaste utvägen är att träna hemma. Så varför inte fixa ett eget litet hemmagym? Du behöver inte bygga något extra rum eller skaffa någon dyr utrustning, så länge du hittar ett bra utrymme.

Välj ett rum som är lite avskilt från de rum du oftast brukar vara i. Om du har en källare så är det perfekt. Att träna i köket kanske inte är det optimala. Men det går utmärkt att göra det i vardagsrummet eller på en annan plats där det är gott med utrymme. Tänk även på belysningen. Ha en belysning som inte gör dig trött och som får dig att se bra ut när du eventuellt ser på dig själv i spegeln under träningen. Om du ska hålla till i källaren kan det därför vara bra att se till belysningen först och använd med fördel butiksbelysning. Källaren är även bra att befinna sig på om du hade tänkt skaffa stora maskiner: löpband, crosstrainer och liknande. Tänk även på att ha dessa maskiner på en bottenplan då det inte är så smart att hoppa omkring på övervåningen. Det kan förstöra golvet och eventuellt störa andra i hemmet.

Vad ska du ha för redskap? Det väljer du helt själv. Men det beror också på hur stort utrymmet är och vad din budget är. Tricket är att välja redskap som går att använda till flera olika övningar. Då sparar du både plats och pengar! Det finns många färdiga hemmagympaket att köpa. De är utformade för att kunna täcka de flesta muskelgrupper. De kostar en del, men definitivt värt det i längden! Kommer definitivt bli billigare än ett autogiro på gymmet.

Svårare än så är det inte! Att träna hemma kan både vara enkelt och sparsamt. Och definitivt sparsamt när det gäller tid. Så nu hinner du både ta hand om dig själv och allt det där andra som tar upp resten av din tid.

 

Kolla även gärna videos på Youtube för flera tips. Här är en.

 

(videåvisning)

Rea på billiga träningskläder för barn och föräldrar

Kidsdeal har grymt bra erbjudanden för dig som förälder med barn. Det finns inte bara träningskläder, utan även barnkläder och leksaker på nätet billigt. Grymt bra erbjudanden samlas under ett och samma tak – vilket är helt fantastiskt. De har även ett nyhetsbrev som kommer ut max en gång i månaden om det är så att man inte vill kolla regelbundet. Detta nyhetsbrev kan vi starkt rekommendera.

Nya träningskläder motiverar

Nu under julen fick jag ett par jogginghandskar. Något jag aldrig tänkt skulle vara nödvändigt. Men när jag tog på mig dem kändes det rätt direkt. Det handlar till stor del om att när man har på sig de handskarna så är det löpning som gäller. Knyter skorna, upp med luvan och sätt igång musiken. Höger fot, vänster fot, höger fot, vänster fot ….

Det kan motivera väldigt mycket med nya kläder. Så att köpa nya kläder då och då kan absolut öka träningsvolymen. Precis som när man jobbar eller pluggar och ska ha en arbetsbänk och sitta regelbundna tider så ser man liknande samband med träning. Har du på dig de kläderna – då är det löpning som gäller. Just handskar är något jag aldrig har på mig förutom för just vid löpning. En hoodie eller ett par byxor händer dock ganska ofta och man känner ingen direkt skillnad.

Fler tips för motivation har du här.

Top 10 träningsredskap hemma

Gillar du bättre att träna hemma än att träna på gym? En stor del av befolkningen gör det, och hemmaträningsutrustningen blir bara bättre och bättre. Det finns i dag otroligt mycket olika träningsutrustning för hemmet, och det kan vara svårt för dig med nyfunnen träningsmotivation att veta vilken utrustning du skall skaffa. Här skall vi försöka hjälpa dig lite!

Top 10 träningsredskap för hemmet

  1. Kettlebells. Dessa behöver du för kettlebellsving och för utfall och olika funktionella övningar. Kettlebells är inte särskillt dyra, så köp gärna hem ett par i olika vikt. Se dock till att inte köpa för lätta kettlebells.
  2. Hantlar. Bas-utrustningen som alla behöver. Används liksom kettlebells till funktionella övningar.
  3. Pull-up-stång. Enklaste sättet att träna ryggen och vissa armmuskler är helt klart genom att använda pull-up-stången. Tips: Orkar du inte dra upp dig en enda gång? Hoppa då upp, och bromsa på vägen ner så tränas samma muskler tills de blivit så starka att du orkar dra upp dig.
  4. TRX. En trx använs för funktionell träning, och du fäster den enkelt i pull-up-stången eller i särskilda väggfästen.
  5. Foamroller, pilatesboll & träningsmatta. För tänjningar och uppmjukande träning.
  6. Bålhjul. För dig som vill träna magen effektivt. Varning: du kommer att ha sjuka magmuskler de första gångerna.
  7. Balansbräde. Gör de funktionella övningarna mer utmanande och träna balansen samtidigt genom att utföra dem stående på ett balansbräde.
  8. Löpband: Nu går vi över till lite dyrare utrustning, för dig som vill ha ett mer fullvärdigt hemmagym. En löpmatta är ganska oersättlig om man vill träna löpning eller hålla upp konditionen också under vintermånaderna.
  9. Träningsbänk / träningsställninng. En flexbel träningsbänk som du kan träna bänkpress i är bra för den seriösa hemmatränaren. Extra positivt är det om den kan användas också till andra övningar.
  10. Skivstång och -ställning. En skivstång för knäböj och squats är det bästa ifall du vill träna de stora musklerna i benen också hemma.

De mindre träningsredskapen för hemmet hittar du i de flesta sportbutikerna, medan de större lönar sig att köpa på nätet. Hammer-traning.se tillverkar själva stor träningsutrustning och säljer direkt i sin webbutik, så det är ett tips ifall du vill ha bra pris/kvalité -förhållande.